Historie lodi

Salem ExpressTrajekt Salem Express byl postaven francouzskou společností Constructions Navales et Industrielles de la Mediterranee v La Seyne v roce 1965. Na moře byl spuštěn pod jménem FRED SCAMARONI. Technické parametry lodi: délka 114 m, šířka 17,8 m, výtlak 4771 tun, 4 osmiválcové dieselové motory o celkovém výkonu 11.100 kW, rychlost 19,5 uzlů.
Loď „urazila dlouhou plavbu“, byla několikrát prodána, přejmenována a provozována na různých trasách. Až nakonec v roce 1988 byla koupena egyptskou společností Samatour Shipping Company, která ji přejmenovala na SALEM EXPRESS (سالم اكسبريس – Salem je chlapecké jméno, nedotčený). Pro tuto společnost se trajekt plavil po Rudém moři mezi přístavem Jeddah v Saudské Arábii a Suezem až do prosince 1991, kdy se potopil nedaleko od egyptského přístavu Safaga. Počtem obětí se potopení trajektu řadí mezi největší námořní katastrofy novodobých dějin.

Poslední plavba

Na svou poslední plavbu vyplul Salem Express z přístavu Jeddah v Saudské Arabii. Kvůli opravě motoru vyrazil se dvoudenním zpožděním. Vezl převážně poutníky vracející se z Mekky. Udávaná oficiální kapacita trajektu byla 650 osob - 578 pasažérů a 72 členů posádky. Svědkové ovšem udávají, že na lodi byl více než dvojnásobný počet pasažérů, udává se až 1600 osob. Kapitánem lodi byl zkušený Hassan Moro, který díky svým znalostem vplouval do přístavu v Safaze jižním obloukem mezi pevninou a útesy Hyndman. Obvyklá cesta vede severním obloukem kolem Panorama Reefu, kde je moře pro velké lodě dostatečně hluboké a tím pádem daleko bezpečnější. Tato trasa je ale o více než dvě hodiny delší, než cesta, kterou zvolil kapitán Moro. V noci z 15. na 16. prosince 1991 se zhoršilo počasí, moře bylo rozbouřené a nikdo nemohl z kapitánského můstku útesy Hyndman dobře vidět. Tak narazil Salem Express do nejjižnějšího z útesů Hyndman, který nedosahuje velikosti ani jedné třetiny potopeného trajektu. Náraz ovšem způsobil trhlinu v trupu na přídi a tak se loď 16. prosince 1991 kolem půl jedné ráno potopila. Vzhledem k tomu, že vše proběhlo nečekaně a rychle, nebyl spuštěn žádný ze záchranných člunů, které až dosud leží na mořském dně. Z přeplněného trajektu se zachránilo jen 180 osob. Pomohlo jim doplavat na břeh jen to, že je proud snášel směrem na pevninu. Dnes je Salem Express podmořským památníkem velké námořní tragédie. Proto k tomuto místu přistupujte s úctou.

Salem Express

Jak se potápíme na vraku

Na Salem Express občas organizujeme výjezdy i z Hurghady. Vyjíždíme už velmi brzy ráno, na vraku pak děláme dva ponory. Loď leží na pravoboku v hloubce přibližně 30 metrů, vzhledem k velikosti lodi je levobok lodi jen v hloubce okolo 10 metrů. Na lokalitě obvykle nebývají silné proudy, ale vstup a výstup na palubu nám mohou trochu znepříjemnit vlny.  Potápíme se, prohlížíme trhlinu na přídi a kapitánský můstek, restauraci, proplouváme majestátním obloukem označeným „S“ na horní palubu lodi směrem k zádi, kde uvidíme vjezd pro automobily a monumentální lodní šrouby. Shora můžeme nahlédnout do několika kajut. Loď si už podmanil mořský život, můžeme vidět velkého napoleona (pyskouna obrovského), kanice nebo murénu a když budeme mít štěstí najdeme i těžko postřehnutelného rozedrance (frogfish).

Podívejte se také na fotografie z vraků.
 

 
Autor textu/fotografií: Pavla Charousková